Hanna Kristine Erdal – Hke Design

E

Edmund er et spekulativt designscenario som ønsker å setter lys på problematikk rundt å finne en livspartner som man matcher perfekt med i dagens samfunn.

 

Edmund er et tilbud som ble startet i 2022. Tilbudet går ut på at det blir plassert en chip i barn når de er 13 år som vil overvåke alt de gjør, føler og tenker i årene frem til de er ferdig utviklet og klar for å finne sin livspartner.

Målgruppen er foreldre som har mye penger og er opptatt av status. Vil man det beste for barna sine, så ønsker man at de skal bli matchet av Edmund.

 

Derfor er Edmunds verdier prestisje, eksklusivitet og nytenking.

Den visuelle identiteten skal gjenspeile verdiene: prestisje, ekslusivt og nytenkende. Frunchy Sage blir brukt på store headings og finnes i tre varianter. Resist sans blir brukt som brødtekst og på mindre overskrfter. Fargepalettet er enkelt og stilrent med et hint av noe «ekstra» ved lilla-fargen som blir brukt for å utheve detaljer. Det visuelle utrykket baserer seg på en sirkel, noe som går igjen i et ekstra element som er en sirkel med slagordet «Finn din perfekte livspartner»

 

En viktig del av den visuelle identiteten er også informasjons «kortene» som viser navn, hvor lenge man har blitt ovevåket og «resultatet» ditt på personlighet, kjærlighetsspråk og livserfaringer. Sirklene går også igjen i kortene som viser hvor mye som har blitt overvåket på de forskjellige faktorene (før man har blitt matchet).

Når barnet blir chippet vil det også være en seremoni der man får tildelt en ring som et symbol på at man er en del av Edmund. Logoen er basert på denne ringen og dens form og symbol.

Dette er de to viktigste kjennetegnene for konseptet, og de jobber sammen for å skape et utrykk som skal sette seg og bli husket. E’en står for Edmund, men kan også bli oppfattet som et symbol for et øye. Dette er for å symbolisere overvåking.

Et utrykk rettet mot målgruppen; foreldre som har mye penger og er opptatt av status. Edmund er et konsept som går ut på å overvåke barn fra de er 13 år, ved hjelp av en chip. Edmund vil overvåke personlighet, kjærlighetsspråk, kommunikasjon, reaksjoner, vaner, opplevelser, relasjoner, regler og etikk. Når det er hentet opp nok informasjon om personen, blir man matchet med sin perfekte livspartner. Gjennom en visuell profil gående over flere flater – som reklamer i byen, sosiale medier og nettside, viser Edmund hvordan det vil være i 20 år fra nå, når man har mulighet til å bli matchet med en perfekt partner. Edmund er der folket er, for å opplyse og informere om problematikk rundt å finne riktig livspartner i dagens samfunn.

«Hvordan kan et spekulativt designkonsept belyse problematikk rundt det å finne riktig livspartner i dagens samfunn?»

Edmund er et spekulativt design scenario som ønsker å setter lys på problematikk rundt å finne en livspartner som man matcher perfekt med i dagens samfunn. 

Edmund er et tilbud som ble startet i 2022. Tilbudet går ut på at det blir plassert en chip i barn når de er 13 år som vil overvåke alt de gjør, føler og tenker i årene frem til de er ferdig utviklet og klar for å finne sin livspartner. 

Målgruppen er foreldre som har mye penger og er opptatt av status. Vil man det beste for barna sine, så ønsker man at de skal bli matchet av Edmund.

Derfor er Edmunds verdier prestisje, eksklusivitet og nytenking.

Reklame/adshels som skal trekke oppmerksomhet og skape nysgjerrighet for Edmund. Reklamene viser par som har blitt velykket matchet eller personer som er chippet og venter på sin match.

Den visuelle identiteten skal gjenspeile verdiene: prestisje, ekslusivt og nytenkende. Frunchy Sage blir brukt på store headings og finnes i tre varianter. Resist sans blir brukt som brødtekst og på mindre overskrfter. Fargepalettet er enkelt og stilrent med et hint av noe «ekstra» ved lilla-fargen som blir brukt for å utheve detaljer. Det visuelle utrykket baserer seg på en sirkel, noe som går igjen i et ekstra element som er en sirkel med slagordet «Finn din perfekte livspartner»

En viktig del av den visuelle identiteten er også informasjons «kortene» som viser navn, hvor lenge man har blitt ovevåket og «resultatet» ditt på personlighet, kjærlighetsspråk og livserfaringer. Sirklene går også igjen i kortene som viser hvor mye som har blitt overvåket på de forskjellige faktorene (før man har blitt matchet).

Når barnet blir chippet vil det også være en seremoni der man får tildelt en ring som et symbol på at man er en del av Edmund. Logoen er basert på denne ringen og dens form og symbol. Dette er de to viktigste kjennetegnene for konseptet, og de jobber sammen for å skape et utrykk som skal sette seg og bli husket. E’en står for Edmund, men kan også bli oppfattet som et symbol for et øye. Dette er for å symbolisere overvåking.

I markedsføringen vil Edmund generelt vise suksesshistorier fra par som har blitt matchet. Derfor er dette stort fokus på sosiale medier, samt innhold som informerer og gir merverdi til følgerene.

Ikonene blir brukt for å vise de forskjellige faktorene som blir overvåket og målt. Formspråket til ikonene tar utgangspunkt fra sirkelen som blir brukt i resten av profilen. 

Nettsiden er hovedstedet for informasjon om Edmund. Her har man mulighet til å lese om hva Edmund er, man får muligheten til å lese mer om hvilke faktorer som blir overvåket.

Et utrykk rettet mot målgruppen; foreldre som har mye penger og er opptatt av status. Edmund er et konsept som går ut på å overvåke barn fra de er 13 år, ved hjelp av en chip. Edmund vil overvåke personlighet, kjærlighetsspråk, kommunikasjon, reaksjoner, vaner, opplevelser, relasjoner, regler og etikk. Når det er hentet opp nok informasjon om personen, blir man matchet med sin perfekte livspartner.

Gjennom en visuell profil gående over flere flater – som reklamer i byen, sosiale medier og nettside, viser Edmund hvordan det vil være i 20 år fra nå, når man har mulighet til å bli matchet med en perfekt partner. Edmund er der folket er, for å opplyse og informere om problematikk rundt å finne riktig livspartner i dagens samfunn.